Het zoeken naar een nieuwe collega vereist een combinatie van creativiteit en toewijding. Technologie maakt het nu gemakkelijker dan ooit om jouw vacante functie voor een breed publiek te publiceren. Om echt op de beste wijze contact met een gekwalificeerde kandidaat te vinden en daarbij het enthousiasme over deze functie binnen jouw bedrijf te stimuleren, wil je graag unieke manieren vinden om je aangenaam van andere werkgevers te onderscheiden.
Juist daarom vind je hier een aantal wervingsstrategieën om jou te helpen gegadigden te boeien. Zo creëer jij een fraaie eerste indruk van je bedrijf door een topkandidaat te vinden.
Gebruik social media
Social media is een fantastisch wervingsinstrument. Een recruitment via social media kanalen stelt jou in staat de vacature met je hele netwerk te delen. En het moedigt daar ook een tweerichtingsgesprek mee aan. Zelfs als de individuen die jij daarmee bereikt niet in de functie geïnteresseerd zijn waarvoor je zoekt, is de kans groot dat ze toch nog iemand kennen die wel goed bij jou past.
Implementeer een verwijzingsprogramma
De beste professionals maken er gewoonlijk een gewoonte van om zich met andere zeer capabele personen te omringen. Hoewel veel werknemers mogelijk al een open vacature met gekwalificeerde contacten in hun netwerk delen (zoals LinkedIn), kan een goed ontwikkeld doorverwijzingsprogramma nog meer van jouw werknemers aanmoedigen om de vacature te delen. Overweeg eventueel om een (kleine) beloning voor zo’n verwijzing te verstrekken, om het doorverwijzen zo nog aantrekkelijker te maken.
Maak boeiende functiebeschrijvingen
Het schrijven van een opvallende en gedegen functieomschrijving is één van de belangrijkste onderdelen van het wervingsproces. Hier zijn een paar tips om te overwegen:
- Maak de jobtitel zo specifiek mogelijk. Want hoe nauwkeuriger de omschrijving. Hoe effectiever jij de interesse wekt van de meest gekwalificeerde en geïnteresseerde werkzoekenden
- Open met een boeiende samenvatting. Zorg daarin voor een overzicht dat de werkzoekenden enthousiast voor de functie en jouw bedrijf maakt
- Voeg de functie-eisen toe. Waaronder de taken verantwoordelijkheden, de harde en soft skills, plus de dagelijkse activiteiten
- Benadruk je bedrijfscultuur en waarden. Want driekwart van de werkzoekenden zegt dat het zeer belangrijk is om hier meer informatie over te zien
Breng tijd door waar jouw ideale kandidaten online ‘leven’
Als jij bijvoorbeeld naar een nieuwe IT-specialist op zoek bent. Dan is het vrij logisch dat je dan hiervoor naar tech blogs of vraag en antwoord websites gaat. Of dat je bijvoorbeeld aan interactieve interviews en forums deelneemt, zoals Ask Me Anything op Reddit. Om zo de visie en persoonlijkheid van jouw bedrijf naar buiten te brengen. Want dit zijn dan de online omgevingen waar het gewenste talent zich ook vaak bevindt.
Vooral voor de kleinere bedrijven is het ook een goed idee om branche blogs en prikborden te doorzoeken. Die kunnen immers van onschatbare waarde zijn om jou te helpen erachter te komen waar je ideale kandidaat over communiceert. En wat voor deze persoon in een minder formele omgeving belangrijk is.
Maak gebruik van ‘alternatieve’ kanalen of websites
Om je van de rest te onderscheiden, kun je verder kijken dan de standaard websites waarop iedereen al adverteert. Een andere interessante manier om de juiste nieuwe collega te vinden is door je bedrijfsauto(’s) met een boeiende spreuk en titel te bestickeren. Deze auto komt waarschijnlijk langs vele locaties waar de nieuwe collega zich mogelijk ook bevindt. Door van automagneet reclame gebruik te maken, is de boodschap niet alleen snel aan te passen, maar ook zeer gemakkelijk weer te verwijderen.
Als laatste tip kan er nog aanbevolen worden om niet te gereserveerd te zijn. Enkele van de grootste bedrijven ter wereld hebben zelfs bijzonder gekke dingen gedaan om hun kandidaten te vinden. Amazon gebruikte bijvoorbeeld ooit Tinder om daar op technici te jagen. Het Amerikaanse Goldman Sachs gebruikte Spotify om vacatures te promoten. Virgin Atlantic ging echter nog een stuk verder met hun creatieve wervingstactieken, waarbij ze hun tv-schermen in de rugleuningen van hun eigen vliegtuigen gebruikten om zo personeel onder hun passagiers te lokken!
Kies jouw effectieve wervingsstrategie uit
Wanneer je creatieve wervingsstrategieën zoals hierboven omschreven gebruikt, dan implementeer je innovatieve methoden om de juiste kandidaat te bereiken, aan te trekken en te behouden. De meest effectieve strategieën vergroten op die wijze het bereik en je betrokkenheid. Ook laten ze zo direct zien waarom jouw bedrijf een geweldige plek is om te (gaan) werken!