De technologie en in het bijzonder het internet heeft er aan toe bijgedragen dat de wereld om ons heen drastisch is veranderd. Dat merk je niet alleen in je privé leven maar beslist ook aan de manier waarop je arbeid verricht. Hier onder som ik daarom vijf gebieden om waar je de invloed van deze technologie het duidelijkst merkt.
- Bij het zoeken naar werk
Niet zo lang terug kon je slechts via krantenadvertenties vernemen welke bedrijven een vacature hadden. Dit begon te veranderen toen het normaal werd dat bedrijven een website bouwden en daarop ook aangaven naar werknemers op zoek te zijn. Anderzijds kan jij als belangstellende door de website te bezoeken ook nagaan waar dit bedrijf voor staat en aan de hand van hun social media pages een beeld krijgen over de mening van anderen over hun werkzaamheden. De externe en interne branding van zo een organisatie is dan vaak een doorslaggevende factor in je besluit er te gaan arbeiden.
Ook het type werkzaamheden dat je kan verrichten is door de technologie veranderd. Het is bijvoorbeeld niet meer noodzakelijk dat je uit huis gaat om van acht uur tot drie uur te arbeiden, door de flexibiliteit die het internet biedt kan je dezelfde prestaties leveren door van huis uit te werken.
- Bij het in contact treden met potentiele klanten of cliënten
Zoals eerder aangegeven zijn Social media de platformen bij uitstek om het contact met klanten en cliënten te onderhouden. Dit naast de mogelijkheid die men heeft om te emaillen en te bellen naar elkaar of via chatrobots informatie met elkaar uit te wisselen. Vergaderingen doe je met je collega’s door het houden van een videocall of via Skype.
- Bij het doen van marktonderzoek
Enquêteonderzoek en andere tevredenheidsmetingen verlopen door tussenkomst van de technologie nu veel soepeler. Ook de verwerking van de data gaat vlotter waardoor een eventuele aanpassing van een product of dienst niet te lang uitgesteld hoeft te worden.
- Bij het verschaffen van informatie
Ook voor het verschaffen van informatie over de organisatie kan een beroep op de technologie en de daardoor in het leven geroepen platformen gedaan worden. Zo is een website een essentieel onderdeel van de branding van een bedrijf, en daarmee het digitale visite kaartje waarmee zo een organisatie zich profileert. Als werknemer of werkgever kan je door het ter beschikking stellen van relevante informatie verwerkt in een video, bijvoorbeeld via YouTube een fan base opbouwen die je omzet kan laten groeien.
- Bij het vergroten van je netwerk
Ofschoon LinkedIn het bekendste en belangrijkste platform voor professionals is om te netwerken, kan je ook via je volgers op Instagram of Facebook in contact komen met belangrijke spelers in je branche die je werkzaamheden een positieve wending kunnen geven.