Veel bedrijven hebben de gewoonte om als exposant deel te nemen aan beurzen en daarvoor is een beursstand nodig. Maar weet je hoe je een succesvolle beursstand moet opzetten?

Deelname aan beurzen is een type project dat veel planning, anticipatie, organisatie en aandacht voor detail vraagt, de beursstand van jouw bedrijf zal immers het “gezicht” zijn dat jouw bedrijf aan de markt zal laten zien.

Om je te helpen bij het uitvoeren van dit soort projecten en het opzetten van een succesvolle beursstand, bekijk de speciale tips die we hebben voorbereid!

Hebben een goede briefing

De eerste stap voor elk soort project is het opstellen van een document dat alle informatie en richtlijnen bevat die moeten worden gevolgd voor de uitvoering ervan. Dit document wordt een briefing genoemd. Hierin moeten de doelstellingen en het bedrijfsprofiel worden opgenomen, zodat de ontwerper een stand kan uitwerken die de bedrijfswaarden overbrengt.

Op dit punt is ook het hele visuele communicatie gedeelte van het bedrijf opgenomen. Met banners, canvas en totems is dat het bedrijf het gewenste beeld passeert. Een goed voorbeeld hiervan is het gebruik van televisietoestellen en LED-panelen om de communicatie samen te stellen.

Een bedrijf dat deze elementen brengt een gevoel van moderniteit en dat het een bedrijf is dat verbonden is met de beste technologieën en innovatie. Alle visuele communicatie en decoratie zal een afspiegeling zijn van wat er in de briefing staat, dus zet je in voor de confectie ervan!

Kies een type stand

In principe zijn er 4 soorten beursstands die gebruikt kunnen worden op een beurs, weet je wel:

Basisstand: deze is gebouwd met modulaire systemen en laat niet veel innovaties toe. Een modulaire beursstand is het meest economische model;

Standaardstand: deze is ook volledig modulair; wat hem onderscheidt van de basisstand is de verhoogde vloer met een aluminium plafond;

Gemengde stand: het heeft modulaire elementen, maar ook geconstrueerde en gepersonaliseerde elementen;

Opgebouwde stand: er wordt geen gebruik gemaakt van modulaire stukken en is aangepast met gedurfde houten constructies en zelfs mezzanines;

Kies een goede locatie

Zoek bij de onderhandelingen over een ruimte op de beurs naar ruimtes die dichter bij de ingang van het evenement liggen of dichter bij bedrijven in jouw segment, je deelt immers hetzelfde publiek.

Plaatsen in de buurt van de food courts en badkamers kunnen een goede optie zijn. Het gaat erom dat je een plek krijgt waar een grote stroom mensen kan passeren en dat je een goed zicht krijgt.

Denk aan jouw bezoekers

Je zult zeker een ruimte nodig hebben om jouw bezoekers te ontvangen met tafels en stoelen. Het aanvragen van een kleine vergaderzaal is ook essentieel. Controleer of het gekozen bedrijf de huur van het benodigde meubilair aanbiedt, want zo niet, dan moet je bij een ander bedrijf gaan huren.

Serveert je eten in jouw buffet? Dan heeft je een ruimte nodig voor een mini-keuken en ook een borgsom.