ZZP’er zijn in deze tijd is geen sinecure. Je bent als ondernemer enorm afhankelijk van jouw specialisme. Waar veel bedrijven nog wel wat risicospreiding hebben doordat ze in verschillende sectoren en binnen meerdere specialisaties actief zijn, geldt dat over het algemeen niet voor de ZZP’er. Die zijn daarmee per definitie kwetsbaarder ten tijde van een crisis, dat is nu wel evident. Juist vanwege dat specialisme is een ZZP’er over het algemeen zelfstandig geworden. Maar in tijden van crisis kan dat specialisme ook het grote gevaar zijn van het businessmodel van ZZP’ers.
Zoek hulp
Natuurlijk is vaak ook de vrijheid en het ondernemerschap een reden geweest om zelfstandig te starten. Van dat ondernemerschap wordt het uiterste gevraagd momenteel. Vragen als: heb ik mijn netwerk voldoende op orde, hoe kom ik aan mijn volgende opdracht en hoe gaat de markt zich ontwikkelen zijn meer dan ooit aan de orde van de dag. Je hebt als “kleine zelfstandige” geen marketingafdeling, geen strategie consultants in dienst en beperkt toegang tot marktinformatie. Je zult hulp moeten zoeken en manieren vinden om je te laten inspireren en informeren, zoals dat kan op de echte zzp en mkb website.
Marketing = sales
Ook zal je actief, in ieder geval actiever, aan de slag moeten met je eigen marketing. Hoe zet ik mijzelf in de markt, hoe kom ik onder de aandacht bij potentiele opdrachtgevers en waar moet ik dat dan doen? Je moet op een slimme manier online marketing bedrijven, bekijken of je online goed genoeg gevonden kunt worden, of je site SEO geoptimaliseerd is en of je ervaring en kwaliteiten voldoende gepositioneerd zijn. Want als jij het niet doet weet je zeker dat de kans groot is dat de opdracht naar iemand anders gaat. En dat kan je je als ondernemer niet permitteren.
Blijf je concurrentie voor
Belangrijk voor je doelgroepbenadering is om te weten waar je opdrachtgevers naar op zoek zijn en of jouw profiel daar voldoende bij aansluit. Je wilt tenslotte geen opdrachten missen waar je prima mee aan de slag had gekund. Dit lijkt misschien een open deur, maar er zijn nog steeds veel ZZP’ers die voor hun volgende opdracht nog te veel vertrouwen op hun bestaande netwerk. Je moet bijblijven, niet alleen als het gaat om jouw inhoudelijke expertise, maar ook op het gebied van veelgevraagde functies, de laatste functiebenamingen en ga zo maar door. Dat is tenslotte waar je opdrachtgevers naar op zoek zijn. Toegang hebben tot informatie over alle beroepen is voor jou dan ook cruciaal.
Aan de slag
Kortom, in deze spannende tijden kan je niet meer alleen bouwen op je inhoudelijke expertise. De ZZP’ers die de vorige crisis hebben meegemaakt zijn daar door schade en schande achter gekomen. Weet jij zeker dat je je marketing en online netwerk voldoende op orde hebt? Prima! Maar twijfel je ook maar een klein beetje? Laat die ondernemer in je dan aan de slag gaan. Heel veel succes en plezier met je (online) ondernemerschap gewenst!