Het werk van een casemanager is ontzettend divers. Dit maakt het heel uitdagend en leuk. Tegelijkertijd wordt het hierdoor ook wel erg druk. Er ligt een grote druk op je schouders en het is niet vreemd als je hier onder dreigt te bezwijken. Dat is ook niet waar je voor gewaarschuwd wordt als je de vacatures van casemanagers doorneemt. Ja, het is een leuk beroep. Maar het kan ook heel zwaar zijn. Gelukkig is er veel wat je kan doen om iets van die last te verminderen. En als je dat doet, dan is dit een beroep dat enkel heel veel voldoening geeft. Maar hoe pak je dit dan aan? Dit begint allemaal bij goed casemanagement. In dit artikel geven we enkele tips die hierbij kunnen helpen.
Besteed extra tijd aan preventie
Nog veel te vaak zien we dat casemanagers vooral achter de feiten aan dreigen te lopen. Ze schieten pas te hulp zodra er sprake is van langdurig ziekteverzuim. Eigenlijk vreemd, want hierdoor probeer je enkel de symptomen op te lossen en pak je het onderliggende probleem niet aan. Hierdoor blijft het probleem zich herhalen. Je kunt daarom veel beter extra tijd in de preventie van deze problemen stoppen.
Natuurlijk zijn sommige soorten ziekteverzuim onmogelijk te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan ernstige ziektes. In de meeste gevallen zien we echter dat het verzuim vooral ontstaat door een gebrek aan werkgeluk. Dit is natuurlijk iets wat makkelijker op te lossen is. Je kunt werken aan preventie door extra te kijken naar de werknemers. Zitten ze wel op de juiste plek? Hebben zij al eerder signalen gegeven dat ze het niet naar hun zin hebben of problemen ervaren op de werkvloer? En als dit het geval is, hoe kunnen deze problemen dan opgelost worden?
Kom direct in actie op de eerste verzuimdag
Het bespaart ook veel tijd door snel in actie te komen op de eerste verzuimdag. Als men al direct weet dat het verzuim langer gaat duren, dan moeten er direct afspraken gemaakt worden. Dan mag er meteen gekeken worden hoe deze persoon ondersteund kan worden. Als er direct actie wordt ondernomen, kan dit in de toekomst veel tijd besparen. Bovendien krijgen onderliggende problemen zo niet de kans om verder te groeien.
Zet reminders in de agenda
Als je een overvolle agenda hebt, is het niet gek als sommige dingen je soms ontgaan. Als je bijvoorbeeld een termijn vergeet waarop je contact had moeten zoeken met de persoon in kwestie. Dit kan echter wel grote gevolgen hebben. Niet alleen voor jullie vertrouwensrelatie, maar ook voor het bedrijf. Als casemanager is het eigenlijk niet geoorloofd om steken te laten vallen. Maar het is ook niet gek als je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken. Daarom is het slim om (digitale) reminders in je agenda te zetten. Zo krijg je direct een herinnering van het verstrijken van termijnen. Het is ook slim om dit eventueel op je telefoon in te stellen. Deze heb je altijd bij je.