Door de jaren heen zijn we steeds meer digitaal gaan leven. De meeste mensen brengen dagelijks heel wat uren door op het wijde web. Het internet is hierdoor meer over ons gaan weten dan we zelf beseffen. Althans, dat besef komt steeds meer. Zo zien we dat de privacyregels op het internet steeds verder worden aangescherpt en dat mensen steeds meer bewust zijn van de risico’s en ook de nodige stappen ondernemen om dit alles te voorkomen. De meest duidelijke verandering is toch wel de strenge regelgeving met betrekking tot cookies. Maar welke gevolgen heeft dit voor de website-eigenaar? En hoe zorg je ervoor dat je de regels naleeft?
Verbod op third-party cookies
Dit jaar zal het verbod op third-party cookies volledig ingaan. Dit is nodig om de privacy van websitebezoekers te waarborgen. Hoewel de noodzaak duidelijk is, heeft dit ook gevolgen voor de website-eigenaren en dan met name de ondernemers. Zij gebruikten deze informatie ook voor het optimaliseren van hun site en het onderzoeken van het zoekgedrag van de bezoekers. Dit leidde uiteindelijk tot meer conversies. Wat gebeurt er dan als dit niet meer mogelijk is?
Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop dit verbod omzeild kan worden, zonder dat de privacy van de bezoeker in geding komt. Een goed voorbeeld is het implementeren van server side-tagging op jouw site. De gegevens worden dan niet langer meer opgeslagen op de browser van de bezoeker en naar verschillende platforms gestuurd, maar worden eerst verzameld op de eigen server van de site. Dit is wel toegestaan, omdat er dan gesproken kan worden van first-party cookies.
Bovendien betekent dit niet dat de privacyregels niet nageleefd worden. De website-eigenaar heeft juist meer controle over de verzamelde gegevens. Hierdoor kunnen deze eerst geanonimiseerd worden voordat ze worden doorgestuurd en worden enkel de benodigde gegevens gebruikt. Privacygevoelige informatie wordt buiten beschouwing gehouden.
Houd er wel rekening mee dat het implementeren van server side tagging complexer is dan client-side tagging. Schakel daarom een deskundige, denk aan https://www.adpage.io/, in om je hierbij te helpen.
Toestemming vragen
Voor het gebruik van cookies moet toestemming worden gevraagd. Dat houdt in dat er echt actief toestemming moet worden gegeven. Het vakje mag dus niet al van tevoren aangekruist zijn, waarop de bezoeker enkel op akkoord hoeft te drukken. Deze moet echt op de hoogte zijn van waar hij of zij mee akkoord gaat en dit bewust invullen. Voordat je dus niet-noodzakelijke cookies plaatst, moet je eerst expliciet toestemming vragen aan de bezoeker. Anders mag dit niet toegepast worden.
Geef duidelijke informatie
Hierbij moeten we wel de kanttekening plaatsen dat de websitebezoeker ook weet waar hij mee akkoord gaat. Daarom moet je heldere informatie geven over wat een instemming met deze cookies betekent en welke gevolgen het heeft als er geen toestemming wordt gegeven. Wees zo concreet mogelijk. Vertel dus niet alleen waar de cookies voor gebruikt worden, maar ook hoe lang ze bijvoorbeeld bewaard blijven.