Wie is tegenwoordig nou niet actief op social media. Sterker nog, er worden zelfs speciale afkickclubs voor opgericht. Hierbij denken veel direct aan Facebook of Instagram, maar het LinkedIn is hierin ook niet de minste. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 74,5% procent van de beroepsbevolking in Nederland een eigen LinkedIn-profiel heeft. In sommige bedrijven stelt een werkgever het personeel verplicht om zaken op dienst privé LinkedIn te plaatsen. Mag dit echter wel? Wat zegt de wet hierover? Wij doken in de regels.

Overeenkomstig de wet

Als werkgever weet u als geen ander hoeveel wettelijke voorschriften er alleen al bij de HR-afdeling komen kijken. Volgens de Nederlandse wet heeft een werkgever instructiebevoegdheid. Dit wilt zeggen dat u als organisatie instructies mag geven aan de werknemers, mits deze vallen binnen de grenzen van de arbeidsovereenkomst.

Er zijn hier twee typen voorschriften:

  1. Bepalingen die gaan over het verrichten van de arbeid;
  2. Bepalingen die leiden tot het bevorderen van de goede orde in de onderneming.

Het is aan de werknemer zelf om te bepalen of hij/zij deze voorschriften volgt of niet. Indien zij weigeren, wordt er ook daadwerkelijk gesproken van werkweigeren. Dit moet echter niet in strijd zijn met de grondwet. Zo kan een bedrijf een werknemer niet verplichten een bepaald kapsel te dragen, of het verbieden van bepaalde religieuze hoofddeksels.

LinkedIn specifiek

Tot dusver zijn de regels nog vrij algemeen. Betreft social media mag een werkgever een voorschrift uitschrijven waarbij medewerkers bepaalde berichten op een zakelijk social media account moet plaatsen dat het bedrijf toebehoort. Er is echter inbreuk op privacy wanneer er voorschriften zijn opgesteld die stellen dat de werknemer berichten verplicht op een privé account moet plaatsen.

Vragen staat vrij en is anders dan een verplichting opleggen, maar hier begeeft u zich op glad ijs. “Wil je even een link plaatsen met onze nieuwste vacature?” klinkt als een onschuldig verzoek. Voor de oren van de werkgever kan dit als een vrijblijvende vraag gezien worden, maar de werknemer kan dit als een verplichting ervaren en zich hier onprettig bij voelen. Tenslotte zijn zij de baas over hoe zijn hun privé netwerk inzetten. Ons advies? Houd werk en privé gescheiden. Zakelijke accounts zijn een prima middel om een netwerk op te bouwen en alle boodschappen de wereld in te sturen, ook al zal het meer tijd en moeite kosten om het bereik te evenaren.

Wat mag wél?

Als organisatie mag u wél voorschrijven wat werknemers niet op social media mogen zetten. Een geheimhoudingsverklaring of relatiebeding staat tegenwoordig vrijwel standaard in elk arbeidscontract. Dit geldt zowel voor parttime als fulltime personeel. Dit voorkomt dat werkgerelateerde informatie (of roddels) niet in privétijd verspreid worden, op straffe van een voorafbepaalde boete.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *